söndag 1 juli 2007

Ja där försvann skattesänkningen

Idag är 1 juli och det betyder att idag träder det i kraft: det blir dyrare att ha bil.
Du kommer att märka det på dina försäkringspremier och på bilskatten.

Har du bil? Då kommer skatten på trafikförsäkringspremier att påverka din ekonomi. Från och med söndag införs nämligen en skatt på 32 procent på trafikförsäkringsavgifterna för alla motordrivna fordon. Det är försäkringsgivarna som betalar skatten, men de kommer i sin tur att höja fordonsägarnas premier. (Ur DN)


Det är dumt att det här drabbar alla bilar. Det vore betydligt bättre om det hade varit någon skillnad på miljövänliga bilar, att de inte alls fick denna höjning.

Den där skattesänkningen de flesta fick har väl numer ätits upp. Det här var väl sista biten som försvann?



Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

TJa, eftersom jag fick mer än 60 kronor/månaden för min del så stämmer det inte för mig. Och jag bor ändå i Stockholmstrakten och har en ganska stor bil.

Jämfört med andra reformer känns det som en rätt sund idé att trafikförsäkringen ska bära skadekostnaderna om man nu inför återkopplingen till hur mycket skadorkostnader varje bil förväntas ge.

Anonym sa...

Du ligger precis i genomsnittspannet, 700 kr/år. Det finns många fler som blivit hårdare drabbad. Tro mig. Jag blev förbannad och bröt min försäkring. letade runt på internet och fann två bra företag, ena sparade in premieskatten åt mig. Gratis var det också. När insfinder hjälpte mig räknade de även på de andra försäkringarna och succé.