torsdag 21 juni 2007

Minns du den första Saaben?


Ni som var med då kanske minns, den klassiska gröna modellen av Saab 92 som kallas djungeltrumman.

DN Motor har ett trevligt reportage om en provkörning av saab 92, sextio år senare:
I december 1949 började serietillverkningen av Saab 92 i Trollhättan. De första åren gick det bara att få bilen i grönt eftersom Saab hade så mycket färg över från krigsåren. Då användes färgen till militära flygplan. Det var först från årsmodell 1953 som det också erbjöds blågrått, grått och svart att välja på.


Mer fakta om Saab 92 från Wikipedia:
SAAB 92, svensk personbil tillverkad av Saab. Huvudkonstruktör och drivande kraft bakom projektet var Gunnar Ljungström. Sixten Sason stod för formgivningen. Modellen är försedd med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764 cm³ och treväxlad växellåda.

Prototypen till Saab 92 (92001, "Ur-Saaben") visades för pressen den 10 juni 1947. Serieproduktion startade i januari 1950. Utseendet hade då ändrats en del. Den så kallade "ur-Saaben" finns idag på Saabs museum.

Saab 92 var Saabs första personbil. Det var en enkel konstruktion, inspirerad av dåtidens tankar kring folkbilar kombinerat med kunnandet från flygtillverkningen. Saab 92 hade flera moderna lösningar, som till exempel framhjulsdrift, torsionsfjädring, kuggstångsstyrning och självbärande kaross med mycket god aerodynamik, samtidigt var den som den inte hade någon bagagelucka - för att hålla nere priset. Bagaget kom man åt inifrån. Bagagelucka tillkom senare i 92B liksom en rad andra förbättringar av bilen. Till en början fanns bilen enbart i färgen buteljgrön, också det av kostnadsskäl. Saab 92 efterträddes av Saab 93 1956.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja dessa tvåtaktare var ju rena förlusten då de flesta var renoveringsfärdiga efter bara några tusen mil med motorer som varvade som bara den.

SideShow Surfer